LogPoint logotyp, länk till startsidan
LogPoint logotyp, länk till startsidan

Resultat för serviceutredning på LogPoint

Under slutet på 2023 och början av 2024 genomfördes en serviceutredning på LogPoint-området. Med i undersökningen var företagsledare, medarbetare och boende i närområdet. Nu är utredningen klar!

Det var under vintern 2023/2024 som serviceutredningen genomfördes på och i närheten av LogPoint-området. Syftet med undersökningen var att kartlägga hur dagens serviceutbud används, hur utbudet upplevs av olika målgrupper och vilka önskemål och behov som finns för framtida utveckling. Målet var också att få bättre insikt i upplevelsen av trygghet och hållbarhet.

I undersökningen ingick tre olika målgrupper; Företagsledare, Medarbetare och Boende i närområdet.

Utredningen genomfördes med en digital enkät, och när alla svar och data samlats in och sammanställts och analyserats skrevs en rapport, se länk nedan. Med hjälp av analysen kan SMUAB, som bland annat har till uppgift att utveckla logistikområdet, få indikationer på vad som fungerar och vad som behöver förbättras.
För att svaren i enkäterna skulle anses som statisktisk säkerställda sattes ett mål på minst 40% i svarsfrekvens från var och en av målgrupperna. Resultatet av enkäten visade att 55% av Företagsledarna svarade på enkäten. Medan endast 11% av Medarbetarna och 11% av de Boende i närområdet svarade på enkäten. Detta gör att svaren från de två sistnämnda grupperna inte kan anses statistiskt säkerhetsställda och det måste tas i beaktning när man läser rapporten.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att bland företagsledarna är 70% nöjda eller mycket nöjda med områdets service. De använder mest restauranger, vägar och drivmedel och önskar förbättringar inom trafiklösningar, lastbilsparkeringar, trygghets- och säkerhetsfrågor. 70% av företagsledarna upplever området tryggt och säkert men finns skillnader mellan delområdena. Hela 90% upplever att de kan bedriva sin verksamhet hållbart.

Bland medarbetarna är 60% av deltagarna är nöjda eller mycket nöjda med områdets service. De använder mest restaurang, vägar och drivmedel men ser att förbättringar behövs i bredare utbud och utökade öppettider av restauranger, behov av mataffär och trafiksituationen. Få av medarbetarna använder kollektivtrafik idag men säger sig kunna göra det om den blir bättre. 90% känner sig trygga på området men belysning, busshållplatser och GC-vägar kan bli bättre.

Bland de boende runt LogPoint är ca 50% nöjda eller mycket nöjda med områdets service. De använder mest vägar och drivmedel. Önskemål om en mataffär dominerar stort men man vill också ha bättre utbud av restauranger, GC-vägar och kollektivtrafik. De boende har många önskemål om samhällsnära service såsom mötesplatser, lekpark, sortergårdens öppettider m.m. De flesta svaranden bor i Barnarp och önskemålen de framför borde snarare vara tillgängliga i samhället än i industriområdet.

Nedan kan kan du ta del av hela rapporten i sin helhet. Önskar du läsa bilagan med alla enskilda svar? Kontakta info@logpoint.se

Här kan du läsa hela rapporten! Pdf, 615 kB, öppnas i nytt fönster.

OBSERVERA! Rapporten är ej tillgänglighetsanpassad fullt ut (bland annat diagram och tabeller) men om du har svårt att ta till dig innehållet är du välkommen att Öppnas i nytt fönster.kontakta oss Öppnas i nytt fönster. så hjälper vi till!