LogPoint logotyp, länk till startsidan
LogPoint logotyp, länk till startsidan

LBN testar nytt rekryteringssätt

I början av februari testade LogPoint Business Network (LBN) ett nytt sätt att rekrytera ny kompetent personal. Något som tog emot positivt bland företagen som deltog.

Att delta och utmärka sig som besökare på en jobbmässa är inte alltid lätt. Och som mässutställare kostar det både tid och pengar. Utifrån detta resonemang framkom det att en jobbmässa ”på rull”, det vill säga studiebesök hos företag som har behov av viss kompetens, var ett bra tillvägagångssätt att testa i rekryteringen av ny personal. Den 2 februari provade LBN tillsammans med några KROM-företag konceptet och bjöd in till jobbmässa ”på rull”.

Förberedelserna är enkla och innebär att företagen har skrivit ner sina behov av kompetens och färdigheter. Denna behovsbeskrivning har sedan matchats med de arbetssökande som KROM-företagen har i sina nätverk. Sökande som matchar behovet som finns har sedan gjort studiebesök hos företagen. Genom att samverka på det här sättet sparas både tid och pengar för företagen och de sökande.

Efter genomfört tillfälle genomfördes en utvärdering där företagen fick uttrycka sina tankar om dagen.
Björn Swenning från Bring Intermodal AB upplevde att det var ett bra koncept att under en timme känna varandra på pulsen utan att det förpliktigar från någons håll. Men att chansen till jobb inom branschen ändå kunde uppstå.

Och Richard Diber på Danish Crown berättade att han gillade upplägget med studiebesök där de under ordnade former kunde presentera hur det är att arbeta hos dem på Danish Crown.

Testet av jobbmässan gav resultat och ledde till två anställningar.

Idag finns det 25 olika KROM-företag i Jönköping som i princip har samma uppdrag som arbetsförmedlingen tidigare haft. Följ länken KROM-företag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och läs mer om vilken roll aktörerna har.