LogPoint logotyp, länk till startsidan
LogPoint logotyp, länk till startsidan

Jeanette på IKEA

– Att jag får vara med och göra skillnad, att skapa ett IKEA för framtiden, att jobba för att IKEA Torsvik ska bli en ännu bättre arbetsplats och att vi alltid ska leverera på topp. Så svarar Jeanette Hagberg på frågan om vad som är det bästa och vad som är det mest utmanande med jobbet som site manager på IKEA Torsvik.

Jeanette Hagberg på IKEA

Jeanette Hagberg på IKEA

Det startade som ett postorderföretag för 76 år sedan och har sedan dess vuxit till ett multinationellt möbelföretag. Idag omsätter IKEA cirka 35 miljarder euro och har över 155 000 medarbetare. Totalt har IKEA 70 distributionsenheter varav tre stycken av dessa drivs på Torsvik. På LogPoint South Sweden huserar man över en yta på 215 000 kvadratmeter och där arbetar cirka 1300 personer. Globalt är de IKEAs största distributions-site.

– En förutsättning för att kunna kombinera låga priser med långsiktiga vinster är stora volymer och låga kostnader i all verksamhet inom IKEA, säger Jeanette Hagberg som själv har arbetat på IKEA sen 2008. Idag är hon site manager och har det övergripande ansvaret för siten.

Och Jeanette menar att det unika med IKEA är att erbjudandet utformas, produceras, distribueras, marknadsförs och säljs på ett medvetet och kostnadseffektivt sätt. Allt för att kunna leva upp till affärsidén om att erbjuda ett brett sortiment till så låga priser att så många människor som möjligt får råd att köpa dem.

På Torsvik har man funnits sedan 1986 och de tre verksamheterna som drivs på området idag är DC som försörjer och fyller på varuhusen, CDC som levererar kundorders hem till kund och CPU som skickar paket till kunder. Tack vare det fördelaktiga läget når man enkelt alla sina destinationer och kan därför från Torsvik servar alla de nordiska länderna.

Framtidsutsikter

Det viktiga för IKEA är att hålla fast vid sin affärsidé om att erbjuda sina kunder produkter till låga priser så att så många som möjligt har råd att köpa dem.

– Det kommer vara en utmaning att möta upp kundernas förväntningar gällande e-handeln och fortfarande hålla låga kostnader, säger Jeanette.

Även varuhusen kommer genom gå en förändring i framtiden tror Jeanette.

– I och med att e-handeln ökar kommer vi behöva utveckla nya sätt för att nå kunder som de önskar och vill, som går snabbt och till lägre kostnad. Varuhusen kommer få en annan roll framåt, vi tror fortfarande på många varuhusbesök men kanske mer som en plats för inspiration, säger Jeanette.

Utveckling av LogPoint

– LogPoint är ett område som utvecklats mycket senaste åren och som har stora utvecklingsplaner vilket såklart ger stor tillit till att IKEA får bra förutsättningar att driva en effektiv verksamhet. Själv uppskattar jag den servicen som finns på området, som till exempel Friskis och Svettis och Annes Husman, säger Jeanette.

Däremot vill hon gärna se att det arbetas vidare på att det ska vara lätt att pendla till området och att det ska kännas säkert att vistas i området dygnet runt eftersom många av deras verksamheter är igång just dygnet runt.