LogPoints logotyp

2017-06-19

LogPoint-profilen – Bengt på GB-grossisten

Ett företag som måste anpassa sig efter vädret, och som själva kikar in hos kunderna för att se vilken glass som behöver fyllas på. Lär känna Bengt Karlsson på GB-grossisten som berättar om vinnande glass-koncept, 20 trailers med GB-gubbar och sina framtidstankar om LogPoint!

Bengt Karlson, GB-Grossisten.

GB Grossisten Sydväst AB flyttade redan 1987 från Österängen i Jönköping till Torsvik på LogPointområdet då man växt ut både kontor och fryslager i de gamla lokalerna. Idag har företaget ca 30 anställda på LogPoint samt 20 anställda i Halmstad och omsätter runt 190 miljoner kronor.

Bengt Karlsson, som är styrelseordförande och idag driver verksamheten tillsammans med VD:n Magnus Lindblad, har varit med sedan starten. 1982 började Bengt på GB-Glace som säsongsanställd i frysen, 1989 blev han säljare, 1998 platschef och 2006 tog han över som egen grossist.

Bengt har varit med under många av de år som området LogPoint South Sweden växt fram och berättar att en av fördelarna med området det centrala läget, och att det är lätt att komma ut på de stora riksvägarna – en avgörande faktor för en distributör.

- En annan bra sak med området är att det hela tiden utvecklas med service som företagshälsovård, gym och restauranger. Och det behöver fortsätta göra det för att även i framtiden vara en bra arbetsplats och locka personal till våra företag, säger Bengt Karlsson.

Ett vinnande glass-koncept

GB-grossistens huvudsakliga verksamhet är inte bara försäljning av glass och glasstillbehör, utan även dryck, Sibylla-sortiment, pizza samt bröd som bakas direkt i butikerna. Företagets kunder är främst livsmedelsbutiker, som man besöker direkt på plats vid varje glasspåfyllning.

- Butikerna behöver aldrig beställa glass över telefon, utan våra distributörer går in och tittar direkt i butiken vad kunden behöver och fyller på därefter. Det tror jag är en del av ett vinnande glass-koncept, säger Bengt Karlsson.

Ett varierat jobb som grossist!

Bengt berättar att hans arbetsdagar kan se väldigt olika ut. Han benämner sig själv som en ”allt-i-allo” som bland annat har hand om företagets fordon, lager, fastigheter och frysboxar. Företaget har runt 3500 frysboxar som de lånar ut till sina kunder i Halland och Småland. Dessutom hanterar GB-grossisten allt av GB-Glaces reklammaterial som ska ut till sina kunder.

- Varje år kommer det ca 20 trailers med bara GB-gubbar, säger Bengt och ler.

Bengt berättar att det roligaste med jobbet är kontakten med alla människor – leverantörer som kunder. Det är dessutom alltid spännande att jobba i en bransch som är så väderberoende:

- Man vet aldrig vad som händer när solen tittar fram och säsongen drar igång. Det gäller att alltid vara på tårna och se till att vår logistik fungerar, förklarar Bengt.

Framtidsutmaningar för LogPoint och glassbranschen

Förutom att ännu mer förbättra servicen till anställda tycker Bengt det är viktigt att det byggs fler bostäder i närområdet för att industriområdets närmiljö ska anses som attraktiv även i framtiden. Personalfrågan är annars en mycket viktigt fråga i stort - både för området och för GB-grossisten själva berättar Bengt:

- Vår egen stora utmaning är att få tag i bra personal till våra lastbilar som har rätt körkort. Sedan måste vi såklart fortsätta att bli mer effektiva i vår distribution samt utveckla nya intressanta glassprodukter. I slutändan är det viktigaste att konsumenten ska tycka om och fortsätta köpa våra produkter!

Läs mer om GB-grossisterna i Sverige på www.varsego.selänk till annan webbplats